חדשות

"אנחנו מנסים להוביל משימה של הפחתת מספר הסטודנטים הזרים ועוצרים אותנו"

מורת רוח בעקבות סירובה של מל"ג לצרף סטודנטים ישראלים לתכנית הבינלאומית לרפואה בבן גוריון | פרופ' עמוס כץ, דיקן הפקולטה: "אני כועס. אנחנו שולחים היום עשרה צעירים ישראלים ללמוד בחו"ל"

פרופ' עמוס כץ, דיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון. "עצוב מאוד, מוזר וחבל"

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) דחתה את בקשתה של אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע לאפשר לה להוסיף לתכנית הבינלאומית ללימודי רפואה עשרה סטודנטים ישראלים שהיו אמורים להתחיל בלימודיהם החודש ולסיימם בעוד ארבע שנים. המל"ג דחתה את הבקשה כיוון שהאוניברסיטה הציעה לקלוט למסלול הלימודים רק סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון ומשכך, "המסלול איננו שוויוני ולא ניתן לאשרו".

לא מכבר פורסם כי שיעור הרופאים שהוכשרו בבתי ספר מחוץ לישראל עומד על כ-60% ובעקבות זאת התקבלה החלטה שהוביל משרד הבריאות להרחיב בתוך שלוש שנים את מספר הסטודנטים שמתחילים בלימודי רפואה בארץ מ-750 ל-950.

בדיווח ב"דה מרקר" על החלטת המל"ג מסרה הכתבת רוני לינדר כי תכנית האוניברסיטה בבאר שבע נולדה על רקע הצורך הדחוף בהגדלת מספר הסטודנטים לרפואה בישראל ועל רקע הביקורת על כך שהתכניות הבינלאומית הנלמדות בארץ, בהן משתתפים כמה מאות סטודנטים הבאים לכאן מחו"ל, באות על חשבון ישראלים, שרבים מהם נאלצים ללמוד רפואה בחו"ל ועל חשבונם. ועדה שעסקה בנושא הזה אף קבעה באחרונה שיש לצמצם או לסגור את התכניות הבינלאומיות באוניברסיטאות בן גוריון, הטכניון ותל אביב שבהן לומדים כ-130 סטודנטים מחו"ל בכל שנתון.

בפברואר 2018 גיבשה אוניברסיטת בן גוריון תכנית, לפיה אמורים היו לצרף השנה עשרה סטודנטים מצטיינים שכבר לומדים היום באוניברסיטה לתואר ראשון במדעי החיים כטרום-רפואה לתכנית הבינלאומית, על חשבון הזרים. הם אמורים היו ללמוד את כל המקצועות באנגלית יחד עם הזרים ובסיום הלימודים יוסמכו להיות רופאים בישראל. היתרון בתכנית זו היה שניתן לנצל את חודשי הקיץ עבור התנסות מעשית, בעוד "השדות הקליניים" המשמשים את הסטודנטים הישראלים פעילים בשאר חודשי השנה.

אלא שמל"ג סירבה בנימוק שלא ניתן לשלב סטודנטים ישראלים מתוקצבים בתכנית לא מתוקצבת שבה הסטודנטים מחו"ל משלמים דמי לימוד בסך 38 אלף דולר בשנה. בשלב שני נימקה מל"ג את התנגדותה גם בכך שיש להגיש תכנית מיוחדת לישראלים ובלתי אפשרי לקבל לתכנית סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון בלבד.

פרופ' עמוס כץ, דיקן הפקולטה לרפואה בבן גוריון, שהביע אכזבה מההחלטה אמר ל"דה מרקר": "אני כועס. אנחנו שולחים היום עשרה צעירים ישראלים ללמוד בחו"ל. אם היה לי לוח זמנים של עוד חודשיים, הייתי מגיש את התכנית בזמן והייתי מוציא 'קול קורא' לסטודנטים נוספים. עצוב מאוד, מוזר וחבל. אנחנו מנסים להוביל משימה של הפחתת מספר הסטודנטים הזרים ועוצרים אותנו בנימוקים שנראים טכניים ופורמליים לחלוטין".

בתוך כך נודע אתמול (ד') כי אוניברסיטת אריאל שלחה מכתבי קבלה לנרשמים לפקולטה לרפואה שלה, למרות שטרם אושר תקציב הפקולטה בות"ת. הסיבה: הוועדה פורקה. בית המשפט העליון שקיבל את עתירת פרופ' דוד הראל (מכון ויצמן) ופרופ' אלון הראל (האוניברסיטה העברית) נגד מל"ג יהודה ושומרון, הורה לאוניברסיטת אריאל להודיע לנרשמים לפקולטה שטרם אושר לה תקציב, אבל הערה זאת לא נכללה בהודעות שנשלחו לנרשמים.

המועמדים שהתקבלו הם לתכנית ארבע-שנתית. הם נדרשו לשלם מקדמת שכר לימוד בתוך שבוע כי מספר המקומות מוגבל. אוניברסיטת אריאל מסרה בתגובה כי בהתאם להנחיית בג"ץ נשלחו מיילים ל-352 מועמדים שעברו שלב ב' בתהליך הקבלה ללימודים ובהם הופיע נוסח החלטת בג"ץ.

נושאים קשורים:  פרופ’ עמוס כץ,  אוניברסיטת בן גוריון,  סטודנטים לרפואה,  מל"ג,  סטודנטים זרים,  לימודי רפואה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
16.08.2019, 09:20

כסף כסף כסף. אל תתבלבלו. אין אינטרס לא לעתיד הבריאות ולא לשוויון
הכסף נועד למנגנון רגולציה עודפת ופקידות משתקת

נו באמת ...צריך לתת למערכת הכשרת הרופאים בישראל טיפול פליאטיבי

16.08.2019, 13:56

מנוולים אמיתיים עותרים כנגד פתיחת מסלול לרפואה באוניברסיטת אריאל.

אנונימי/ת
16.08.2019, 16:18

משום שאין צורך בפתיחת מסלול לרפואה ב"אוניברסיטת" אריאל, שנעשתה במחטף משיקולים פוליטיים בלבד

אנונימי/ת
22.08.2019, 10:05

החחטה נכונה של המל"ג לא יתכן שיהיו סטודנטים שילמדו בארץ משום שעברו את תמאי הקבלה וסטודנטים שהתקבלו עקב ממון הוריהם. גם כך הקבלה לרפואה בארץ נהפכה למסואבת עם מגוון בחינות אישיות למינהן, בהן ילדים להורים רופאים מקבלים טיפים, קבלה של אנשים על סמך ציונים בתואר בביולוגיה ו gre. במקום להתבסס על קבלה אובייקטיבית על פי ציון פסיכומטרי וציוני בגרות במקצועות ראלים.

24.09.2019, 14:55

אל תיתמם. אתה יודע שהסיבה שהמל"ג דחה את הבקשה היא בגלל שניסית לעשות קומבינות עם קבלת תלמידים. אם לא היית מנסה להגביל את הרישום לסטודנטים מבן גוריון בלבד המל"ג היה מאשר